Biologi A - Kemi B

Hvorfor får jeg sukkersyge, hvis jeg spiser for meget sukker? Hvordan laver man sine egne hovedpinepiller og hvorfor forsvinder min hovedpinen, når jeg spiser en Panodil. Påvirker det miljøet, når min far sprøjter med plantegift i haven? Hvad sker der med mit barn i maven, hvis jeg smører mig ind i creme med parabener? Hvad er depression, og hvorfor bliver man glad af lykkepiller?

Disse spørgsmål og mange flere er eksempler på, hvad du kan få svar på i studieretningen med Biologi A og Kemi B.

I begge fag er både teori og eksperimenter en vigtig del af undervisningen. Biologi A strækker sig over tre år og Kemi B over to år. Uanset om man kigger på miljøet, kroppen eller de enkelte celler, så er biologi og kemi to fag, som går godt hånd i hånd og derfor er der masser af muligheder for samarbejde. Begge fag kan dog også indgå i tværfaglige samarbejde med andre fag. Eksempler herpå:

  • Racehygiejne eller fosterdiagnostik (biologi og religion)
  • Rusmidler og formidling (biologi og dansk)
  • Industrialisering (kemi og historie)
  • Hygiejne og industrialisering – infektionssygdomme (biologi og historie)
  • Rusmidler og socialisering (biologi og samfundsfag)
  • ”Contagion” – amerikansk film om virusinfektion (biologi og engelsk)
  • Livsstilssygdomme og sociale klasser (biologi og samfundsfag)
  • Epidemier (biologi og historie)

Fagene har også aktiviteter ud af huset – f.eks.:

UNF (Ungdommens Naturvidenskabelig Forening): Der kan vi høre foredrag arrangeret af naturvidenskabelige studerende på Aarhus Universitet - eks. ”Arvelige sygdomme”.

Bioscience og kemisk institut på Aarhus Universitet: Der kan vi både være til foredrag og lave forsøg i deres laboratorier - eks. ”Måling af iltoptag i dyr”.

Aqua i Silkeborg: Her laver vi forureningsbestemmelser af forskellige søtyper.

Fjord og bælt centeret i Kerteminde: Her kigger vi på havet som ressource og økosystem.

Hvad sker der med mit barn i maven, hvis jeg smører mig ind i creme med parabener?